Saturday, January 5, 2013

PERAKAUNAN PENDAPATAN NEGARA

Perakaunan Pendapatan Negara


2.1 Konsep Pendapatan Negara
Keluaran Dalam Negeri Kasar (KDNK) dan Keluaran Negara Kasar (KNK)
1 Keluaran Dalam Negeri Kasar (KDNK) ialah nilai barang akhir yang diciptakan oleh faktor-faktor pengeluaran yang berada di negara tersebut dalam masa satu tahun tanpa mengira sama ada faktor­faktor pengeluaran itu dimiliki oleh rakyat negara itu ataupun rakyat negara asing. Ini bermakna bahawa KDNK meliputi nilai sumbangan keluaran oleh faktor tempatan dan faktor asing di negara tersebut.
2 Keluaran Negara Kasar (KNK) ialah nilai barang akhir yang diciptakan oleh faktor-faktor pengeluaran yang dimiliki oleh rakyat negara tersebut dalam masa satu tahun tanpa mengira sama ada faktor-faktor pengeluaran itu berada di negara itu ataupun di negara asing. Ini bermakna bahawa KNK mengambil kira nilai sumbangan keluaran oleh faktor tempatan di negara tersebut dan di negara asing.
3 Maka, perbezaan di antara KDNK dengan KNK ialah jumlah pendapatan faktor dari luar negara (PFLN) dan jumlah bayaran faktor ke luar negara (BFLN). Perbezaan antara jumlah pendapatan faktor dari luar negara dengan jumlah bayaran faktor ke luar negara ialah pendapatan faktor bersih dari luar negara (PFBLN).
4 Dalam sebuah negara, rakyat negara tersebut yang menggunakan faktor pengeluaran milik mereka di negara lain akan menerima pendapatan faktor dari luar negara. Maka, jumlah pendapatan faktor dari luar negara perlu dicampurkan dalam perakaunan pendapatan negara tersebut.
5 Rakyat asing yang menggunakan faktor pengeluaran milik mereka di negara tersebut akan menerima bayaran faktor ke luar negara. Maka, jumlah bayaran faktor ke luar negara perlu ditolak dalam perakaunan pendapatan negara tersebut.
6 Secara rumusan, perbezaan di antara konsep KDNK dengan KNK adalah seperti berikut:
KDNK = KNK - PFLN + BFLN KNK
             = KDNK + PFLN - BFLN
  Oleh sebab PFBLN = PFLN - BFLN maka,
                      KDNK = KNK - PFBLN
                         KNK = KDNK + PFBLN
          7 Jika jumlah pendapatan faktor dari luar negara melebihi jumlah bayaran faktor ke luar negara, pendapatan faktor bersih dari luar negara adalah positif. Maka, KNK akan melebihi KDNK. Sebaliknya, jika jumlah pendapatan faktor dari luar negara adalah kurang daripada jumlah bayaran faktor ke luar negara, pendapatan faktor bersih dari luar negara adalah negatif. Maka, KNK akan kurang daripada KDNK. Jumlah pendapatan faktor bersih dari luar negara yang negatif akan menyebabkan pengaliran lebih banyak mata wang negara dan menurunkan nilai mata wang negara. Kurangan imbangan pembayaran negara berlaku.
Pendapatan Negara /Keluaran Negara Bersih
  1 Keluaran Negara Bersih (KNB) merujuk kepada jumlah pendapatan faktor yang diterima oleh penduduk tempatan sesebuah negara.
2 KNB menunjukkan daya pengeluaran dan keluaran negara yang sebenar selepas menolak susut nilai barang modal.
3 Barang modal seperti jentera, mesin dan peralatan akan mengalami penyusutan nilai setelah digunakan untuk beberapa tempoh. Oleh itu, susut nilai perlu ditolak daripada Keluaran Negara Kasar untuk memperoleh Keluaran Negara Bersih.
4 Secara rumusan, perbezaan di antara konsep KNK dengan KNB adalah seperti berikut:

                 KNK = KNB + Susut nilai KNB = KNK - Susut nilai

Keluaran Negara pada Harga Pasaran dan Kos Faktor

1 Keluaran negara boleh dikira pada harga pasaran atau kos faktor. Keluaran negara pada harga pasaran adalah nilai keluaran negara berdasarkan harga yang dijual dalam pasaran, di mana harganya telah dicampurkan cukai tak langsung dan ditolakkan subsidi kerajaan.
2 Keluaran negara pada kos faktor adalah nilai keluaran negara yang berdasarkan harga yang dibayar oleh pengeluar kepada pemilik faktor pengeluaran, di mana harganya belum dicampur cukai tak langsung dan belum ditolak subsidi kerajaan.
3 Maka, adalah jelas bahawa perbezaan di antara nilai keluaran negard pada harga pasaran dengan nilai keluaran negara pada kos faktor ialah cukai tak langsung dan subsidi.
4 Cukai tak langsung adalah cukai yang dikenakan oleh kerajaan atas barang-barang yang dipasarkan. Cukai tak langsung terdiri daripada cukai jualan, cukai eksport, cukai import dan cukai perkhidmatan. Pengenaan cukai tak langsung ke atas barang yang dipasarkan menyebabkan harga barang pasaran tersebut meningkat. Oleh itu, apabila keluaran negara dinilai pada harga pasaran, cukai tak langsung dicampurkan.
5 Subsidi adalah bantuan kerajaan kepada pengeluar untuk mengurangkan kos pengeluaran. Subsidi biasanya adalah dalam bentuk wang yang diterima oleh pengeluar. Apabila subsidi dibayar oleh kerajaan ke atas barang pengeluaran, harga barang pasaran tersebut akan menurun. Jadi, apabila keluaran negara dinilai pada harga pasaran, subsidi perlu ditolakkan.
6 Kesimpulannya, untuk memperolehi nilai keluaran negara pada harga pasaran, cukai tak langsung dicampurkan dan subsidi ditolak daripada nilai keluaran negara pada kos faktor. Sebalikya, untuk memperolehi nilai keluaran negara pada kos faktor, cukai tak langsung ditolak dan subsidi dicampurkan kepada nilai keluaran negara pada harga pasaran. Secara rumus:

Kel. negara pada harga pasaran = Keluaran negara pada kos faktor + Cukai tak langsung - Subsidi
                                                    atau
Keluaran negara pada kos faktor = Keluaran negara pada harga pasaran - Cukai tak langsung + Subsidi
7 Apabila cukai tak langsung lebih besar daripada subsidi, maka keluaran negara pada harga pasaran akan melebihi keluaran negara pada kos faktor. Sebaliknya, apabila cukai tak langsung lebih kecil daripada subsidi, maka keluaran negara pada harga pasaran adalah kurang daripada keluaran negara pada kos faktor.
(a) Jika cukai tak langsung > subsidi, maka KDNKhP > KDNKkf 
Contoh:
KDNKkf = RM300 000 juta, cukai tak langsung = RM 1 500 juta, subsidi = RMl 000 juta
KDNKhP = KDNKkf + Cukai tak langsung - Subsidi
= RM300 000 juta + RM1 500 juta - RMl 000 juta = RM300 500 juta
(b) Jika cukai tak langsung < subsidi, maka KDNKhP < KDNKkf 
Contoh:
KDNKkf = RM300 000 juta, cukai tak langsung = RM1 200 juta, subsidi = RM1 800 juta
KDNKhP = KDNKkf + Cukai tak langsung - Subsidi
KDNKhP = RM300 000 juta + RMl 200 juta - RM1 800 juta = RM299 400 juta


Pendapatan Negara Mengikut Harga Semasa (Y1)/  
Keluaran Negara Nominal dan  
Pendapatan Negara Mengikut Harga Tetap (Y0)

-Pendapatan negara mengikut harga tetap (Y0) atau Keluaran Negara Benar 
adalah nilai  
keluaran negara mengikut harga tahun asas.

-Indeks harga bagi tahun asas selalunya sama dengan 100. Indeks harga adalah  satu ukuran perubahan tingkat harga umum.

-Pendapatan negara mengikut harga tetap dianggap sebagai pendapatan     
 negara benar 
 -Ini kerana perubahan tingkat harga umum diambil kira dalam pengiraan 
pendapatan negara mengikut harga tetap.

-Peningkatan dalam pendapatan negara benar bermakna peningkatan taraf 
hidup rakyat. Begitu juga sebaliknya.

-Untuk memperoleh Y0 daripada Yl, pengaruh perubahan tingkat harga umum 
mesti dihapuskan :

§                                        Y0 =  IH0 x Yl
                                                  IH1
§Y0 = pendapatan negara mengikut harga tetap
§Yl = pendapatan negara mengikut harga semasa
§IH0 = indeks harga pengguna tahun asas (100)
§IH1 = indeks harga pengguna tahun semasa
§ 
 Catatan: IH1 juga dikenali sebagai  pendeflasi  atau pendeflator 
 
-Masa inflasi, IH1 > IH0, maka Yl > Y0. Ini bermakna jumlah nilai keluaran 
akhir yang benar-benar dinikmati oleh rakyat dalam negara tidak setinggi seperti 
yang ditunjukkan dalam pengiraan pendapatan negara mengikut harga semasa.
 
Contoh (A):   Yl = RM110 000 juta
                      IH0 = 100
                     IH1  = 110
Y0 = 100 x RM110 000 juta

         110

     = RM100 000 juta 
       
q-Contoh di atas dapat menerangkan bahawa taraf hidup rakyat bukan setinggi RM110 000 juta
 seperti yang ditunjukkan oleh nilai Yl.
q-Lebihan nilai pendapatan negara sebanyak RM110 000 juta - RM100 000 juta = 
RM10000 juta adalah akibat daripada kenaikan tingkat harga umum sebanyak   
10%.
q-Taraf hidup rakyat pada tahun semasa sepatutnya adalah setinggi RM100 000 juta.
q-Lebihan nilai pendapatan negara RM10 000 juta tidak dapat meninggikan taraf 
hidup rakyat kerana lebihan ini bukan berpunca daripada pertambahan dalam 
jumlah keluaran sebenarnya. 
 -Dalam masa kemelesetan ekonomi, IH1 < IH0; maka Yl <Y0.

Ini bermakna jumlah nilai keluaran akhir yang benar-benar dinikmati oleh rakyat 
dalam negara tidak serendah seperti yang ditunjukkan dalam pengiraan 
pendapatan negara mengikut harga semasa.

 
-Contoh (B) Yl = RM40 000 juta

                   IH0 = 100     IH1 = 80

Y0  = 100 x RM40 000 juta

           80

       = RM50 000 juta
 
-Contoh di atas dapat menjelaskan bahawa taraf hidup rakyat bukan serendah RM40 000 
juta seperti yang ditunjukkan oleh nilai Yl.

-Kurangan nilai pendapatan negara sebanyak RM50 000 juta - RM40 000 juta = 
RM10 000 juta adalah akibat daripada kemerosotan tingkat harga umum 
sebanyak 20%.

-Daripada contoh menunjukkan pendapatan negara mengikut harga 
tetap/pendapatan negara benar merupakan pengukur taraf hidup rakyat yang  
lebih tepat berbanding dengan pendapatan negara mengikut harga semasa.

 

SUMBER BACAAN TAMBAHAN 

               



No comments:

Post a Comment